1. برای کسب اطلاعات بیشتر در ساعات 9 الی 13 و 16 الی 18 با شماره 08138270182 یا 08138268809 تماس حاصل فرمایید.
    آدرس ایمیل: info@wsnlab.ir
    آدرس کانال تلگرام http://telegram.me/gloriot
  2. بدین وسیله به اطلاع پژوهشگران محترم می رسانیم که سامانه پیامکی لابراتوار شبکه حسگر بی سیم راه اندازی شد. از این پس می توانید با ثبت شماره تلفن همراه خود از اطلاعیه ها و اخبار پژوهشی لابراتوار آگاه شوید.
    ضمناً آگاهی از کلیه اطلاعات نحوه ارایه خدمات به شما دوستان نیز از طریق همین سامانه امکان پذیر است.
    شماره سامانه: 30001818270182

جستجوی ساختار یافته در منابع علمی - مقدمه

شروع موضوع توسط Homaei 5/12/13 در انجمن انجمن راهنمای نگارش و تدوین مقالات علمی پژوهشی

تلفن سفارش: 08138311237 تلفن سفارش: 08138311237
  1. Homaei مدیر کل سایت

    تاریخ عضویت:
    25/2/12
    تعداد ارسال ها:
    2,038
    تشکر شده:
    11,617
    امتیاز دستاورد:
    12,265
    وب سایت:
    در حقیقت ما فرض را بر این گذاشته ایم که کاربرانی که به سایت مراجعه می کنند مراحل اولیه ی تحقیق خود را طی کرده اند و یا در حال گذراندن آن هستند و حالا است که سرویس ما می تواند به آنها کمک کند. اما در برخی موارد مواجه می شویم با دانشجویانی که نمی دانند چگونه باید جستجو کنند تا اگر نیاز به مقاله ای داشتند بتوانند به آنها دسترسی درست داشته باشند. ندانستن روش های جستجو از معایب دانشجویان نیست بلکه اگر این موارد را یاد نگیرند و دوران دانشجویی آنها سپری شود، آنوقت تبدیل به یک عیب می شود. در این راستا به همت آقای دکتر عباس کشتکار، استادیاراپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی تهران قصد داریم سلسله مقالاتی را به صورت یک دوره آموزشی دراین انجمن مطرح کنیم تا ما نیز قدمی در این حوزه برداشته باشیم. به امید اینکه شما نیز با نظرات ارزشمند خود بیشتر ما را با کمی ها و کاستی های اطلاعاتی در این زمینه آشنا کنید و بتوانیم مطالب موثر تری را در اختیار شما قرار دهیم.
    در ادامه مقدمات و سخنان اولیه در مورد جستجوی ساختار یافته در منابع علمی را می خوانیم.

    [IMG]

    منشان دیگ جستجو از جوش تا تنی هست در رگت، می‌کوش
    اوحدی مراغه‌ای
    مقدمه:
    امروزه شاید کمتر کسی را که دارای تحصیلات دانشگاهی است، بتوان پیدا نمود که برای یافتن پاسخ سؤالات روزمره خود یا اطرافیانش، از جستجو در منابع اینترنتی استفاده نکند. رشد دسترسی طبقات مختلف جامعه به اینترنت و در کنار آن، رشد کمی و کیفی محتویات وب (حتی رشد صفحات فارسی وب نیز سریع است)، این منبع را به عنوان یک منبع در دسترس، ارزان و مقرون به صرفه، در انتخاب اول رجوع افراد به آن، قرار داده است.

    باکمی دقت متوجه می‌شویم که رجوع به منابع وب (اینترنت)، برای افراد مختلف باانگیزه‌ها یا دلایل مختلفی انجام می‌شود. به مثال‌های زیر توجه نمایید:

    • شما دانشجوی سال آخر کارشناسی اقتصاد هستید و پسر خاله‌تان با شما تماس می‌گیرد و در مورد سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام یک شرکت خاص، از شما مشورت می‌خواهد. کمی برای او توضیح می‌دهید که در دروس دانشگاهی خیلی بر روی این موارد عینی تمرکز نمی‌نمایند، اما در عوض به او، که حدود یک سالی هست که به اینترنت دسترسی دارد، پیشنهاد می‌کنید در اینترنت به دنبال مطالب کاربردی و ساده مرتبط با سرمایه‌گذاری در بازار بورس و نحوه تفسیر شاخصهای مالی مربوطه بوده، ضمنا به او یادآور میشوید که در مورد آن شرکت خاص نیز میتواند از همین مسیر، تحقیقاتی داشته باشد.
    • شما در یکی از گرایش‌های رشته شیلات و آبزیان، مشغول تحصیل در دوره کارشناسی ارشد هستید. در یک مهمانی خانوادگی در منزل یکی از بستگان، یکی از آشنایان که متوجه رشته تحصیلی شما شده، موضوع تدوین طرح توجیهی پرورش میگو و تحویل آن به یکی از سازمان‌های مرتبط را مطرح نموده و از شما می‌خواهد که در مورد بیماری‌های احتمالی این آبزیان به او اطلاعات مختصری بدهید. شما محترمانه به ایشان می‌فرمایید که رشته کارشناسی ارشد شما، علی‌رغم عنوان کلی شیلات، از موضوع پرورش میگو و به خصوص بیماری‌های آن‌ها دور بوده، لیکن توصیه می‌کنید که از جستجو در منابع اینترنتی استفاده نماید.
    • بعد از یک روز پرمشغله و زمانی که دیرهنگام به منزل مراجعه می‌کنید، خواهر 14 ساله‌تان که در دوره متوسطه مشغول تحصیل است، بی‌صبرانه منتظر شما است و می‌خواهد به او کمک کنید تا تحقیقی که معلمش به او سفارش داده را آماده کند. موضوع تحقیق بیماری مالاریا، خطرات آن در انسان و روش‌های پیشگیری از آن است. شما سعی می‌کنید طوری که او ناراحت نشود، روز پرمشغله‌تان را به او یادآور شوید، ولی درعین‌حال به او میگویید که کمکش خواهید کرد. خواهرتان که با خلق و خوی شما آشناست، می‌داند که معنی حرف شما این است که بقول خودتان، «بجای ماهی دادن به او ماهیگیری یاد میدهید».
    اگر موارد فوق را مرور کرده باشیم، متوجه این موضوع خواهیم شد که تقریباً برای یافتن اطلاعات در هر زمینه و سطحی، انتخاب اول بسیاری از افراد جامعه ما، منابع تحت وب یا اینترنتی است. با ذکر این مقدمه کوتاه، ادامه مطالب آموزشی را به صورت پرسش‌های متداول و پاسخ به آن‌ها، دنبال می‌نماییم:

    آیا رجوع به منابع (به عنوان مثال در موارد فوق، منابع اینترنتی) باهدف دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، جستجو (search) نامیده می‌شود؟
    مراجعه به منابع (از جمله منابع تحت وب) می‌تواند در سطوح متفاوت، با اهداف مختلف و از طریق شیوه‌های گوناگون باشد. هر گونه دستیابی به اطلاعات، جستجو (search) اطلاق نمی‌گردد. متخصصان فن آوری اطلاعات، برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، در سطوح مختلف، اهداف متفاوت و شیوه های گوناگون، نامهای (یا بهتر است بگوییم، اصطلاحات یا واژه ها) متفاوتی در نظر گرفته اند. در فرهنگ تجارت (1)، این واژه ها بترتیب از ساده ترین وضعیت، بهمراه تعاریف آنها عبارتند از:

    • Surfing: ساده ترین یا ابتدائی ترین حالت دستیابی به اطلاعات در صفحات مختلف منابع اینترنتی است. Surf از نظر لغوی به معنی «موج سواری بر روی آب» است. اما در اینجا بدین معنی استفاده نشده و تعریف دقیق آن بدین شرح است: مشاهده یا ارزیابی صفحات مختلف منابع اینترنتی، بدون یک هدف مشخص و تعریف شده و بدون استفاده از یک شیوه یا روش مدون که معمولا از طریق دنبال کردن لینکهای مورد علاقه فرد، انجام میشود، Surfing نام دارد. شاید مناسبترین معادل فارسی برای این واژه، «گشت و گذار اینترنتی» باشد. چرا که این معادل، مفهوم ساده یا ابتدائی بودن شیوه دستیابی به اطلاعات را، با توجه به تعریف این واژه، درذهن فارسی زبانان تثبیت مینماید.
    • Browsing: این واژه، به شکل مدون تری از دستیابی به اطلاعات مورد نیاز اشاره داشته و تعریف آن بشرح ذیل است: مشاهده یا مرور صفحات مختلف اینترنتی که هدف فرد از دستیابی به اطلاعات مشخص بوده، لیکن، شیوه یا روش مدونی برای این دستیابی وجود ندارد. ضمنا معادل فارسی این واژه «مرور» در نظر گرفته شده است.
    • Searching: معادل فارسی این واژه، «جستجو» در نظر گرفته شده است. بدیهی است که این وضعیت، به کاملترین حالت یا وضعیت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز اشاره داشته و واضح است که تعریف آن بشرح ذیل باشد: مشاهده یا مرور صفحات یا منابع اینترنتی که هدف محقق از جستجو، مشخص و تعریف شده بوده، ضمنا روش یا راهکار جستجو نیز ساختار یافته یا مدون میباشد.
    حال بدیهی است که هر نوع مراجعه به منابع (اینترنتی) با هدف دستیابی به اطلاعات موردنیاز، جستجو نامیده نمیشود. ضمنا اگر مجددا مثالهای فوق را بازبینی کنیم، متوجه خواهیم شد که نحوه دستیابی به اطلاعات در آنها، گشت و گذار اینترنتی (surfing) و یا حداکثر، مرور (browsing) میباشد.


    با توجه به تعاریف فوق، آیا در این دوره آموزشی، تمامی روشهای دستیابی به اطلاعات، آموزش داده میشود ؟
    از آنجا که گستره استفاده کنندگان از جستجو، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققین میباشند، فلذا در این سری مقالات آموزشی، کلیه مبانی نظری و روشهای عملی جستجو آموزش داده میشود. البته لازم به ذکر است که بعلت ماهیت ساختار یافته بودن Search، درجه دشواری جستجو از surfing یا browsing بیشتر بوده، بنابراین تقویت دانش و مهارت شما در روش جستجو، مهارتتان را نیز در دو روش دیگر نیز ارتقاء خواهد داد.

    این دوره آموزشی (سری مقالات آموزشی وبلاگ) برای چه افرادی مناسب است ؟
    مطابق با استانداردهای دانش و مهارت پژوهش، هر فردی که حداقل مجری یک پروژه پژوهشی (که این پروژه حتی میتواند پایان نامه آن فرد باشد) باشد، نیازمند تقویت دانش و مهارت مربوط به جستجو میباشد. چرا که جستجو در بخشهای مختلف و متعددی از فرایند تحقیق، به کار محقق آمده و لازم است این مهارت پایه تقویت شود.

    آیا یادگیری دانش و مهارت جستجو در منابع علمی، برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی) لازم و ضروری است؟
    بله، همانطور که ذکر شد، امروزه با توجه به گستردگی منابع علمی، تعدد منابع مانند کتب و مجلات علمی و تغییرات دانش با گذشت زمان (در برخی از رشته های علمی همانند پزشکی، روند تغییرات محتویات منابع بسیار سریعتر و در برخی از رشته ها مانند علوم پایه، این روند کند تر است)، همواره نیازمند جستجو در منابع علمی هستیم. ضمن اینکه با گذشت زمان، سطح تخصصی شدن رشته های مختلف علمی، بیشتر و بیشتر افزایش یافته و در شرایط حاضر، نمیتوان ادعا داشت که در یک رشته تخصصی، علی رغم دریافت بالاترین درجات تحصیلی، همه اطلاعات و دانش مربوطه را در اختیار داریم. شاید این ضرب المثل معروف در زبان شیرین فارسی بخوبی گویای این وضعیت باشد: «همه چیز را همگان دانند».
    در این شرایط بدیهی است، هر زمان که با موضوع علمی مرتبط با رشته مان برخورد داشتیم، نیازمند به روز نمودن دانش خود در آن زمینه هستیم. این مهم با جستجو در منابع علمی، بخوبی محقق میگردد. فلذا دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در ابتدای ورود به یک حیطه تخصصی در رشته خاصی میباشند، بمنظور افزایش دانش خود در یک موضوع خاص، طراحی و اجرای یک مطالعه پژوهشی، اجرای پایان نامه، سخنرانی یا شرکت در یک کنفرانس علمی، نگارش مقالات پژوهشی یا مقالات مروری و ... نیازمند جستجو در منابع علمی هستند. به عبارت دیگر میتوان گفت، شاید یکی از فعالیتهای علمی روزانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، جستجو در منابع علمی (البته با اهداف و مقاصد مختلف) باشد.

    آیا جستجو در منابع علمی، مترادف با جستجو در منابع اینترنتی است ؟ به عبارت دیگر، منابع غیراینترنتی کدامند؟
    در تعریف نظری جستجو در منابع علمی، کند و کاو هدفمند و با یک روش ساختار یافته یا منظم در اشکال مختلف منابع علمی، جستجو نامیده میشود. امروزه میتوان این منابع را به دو دسته بزرگ منابع چاپی (غیرالکترونیک) و منابع الکترونیک (مجازی) تقسیم بندی نمود. منابع غیرالکترونیک نیز خود به اشکال مختلف، کتب چاپی، مجلات چاپی، فرهنگ نامه ها و ... میتوانند وجود داشته باشند. از طرف دیگر، منابع الکترونیک نیز خود به دو دسته منابع آفلاین (لوح های فشرده[1] صوتی، تصویری، چند رسانه ای، فایلهای صوتی یا صوتی تصویری، کتب الکترونیک[2] و ...) و منابع آنلاین (بانکهای اطلاعاتی اینترنتی، کتب الکترونیک اینترنتی، کتابخانه های مجازی اینترنتی، مجلات الکترونیک و آن لاین و فایلهای صوتی یا صوتی تصویری آن لاین) طبقه بندی میگردند. البته امروزه مرز میان منابع آن لاین و آفلاین، در حال از بین رفتن بوده، به عبارت دیگر، هر آن چیزی که حدود یک تا دو دهه پیش، بصورت الکترونیک در مراکز علمی و پژوهشی دنیا در دست تدوین و انتشار بوده، بتدریج در حال قرار گرفتن در فضای بزرگ و تقریبا نامحدود وب بوده، تا جایی که تقریبا امروزه هیچ شکلی از منابع علمی آفلاینی نیست که معادل آن لاین آن بر روی وب وجود نداشته باشد، حتی فراتر از این موضوع، تقریبا میتوان ادعا نمود که تمامی اشکال و صور منابع غیرالکترونیک یا چاپی (بخصوص بخش علمی و پژوهشی آن) در طول یک تا دو دهه گذشته بر روی وب قرار گرفته یا در حال قرار گیری است. فلذا دنیای علمی بسرعت در حال گسترش محتوای علمی مورد نیاز خود بر روی وب بوده و این مسیر تا جایی پیش خواهد رفت که تمامی نیازهای محققین، بر روی شبکه گسترده جهانی (اینترنت) قرار گرفته تا این افراد برای جستجودر متون علمی، مجبور به کندوکاو در منابع غیرالکترونیک که ممکن است دسترسی آنها در مناطق مختلف جهان، متفاوت باشد، نشوند. پروژه های عظیمی که در طول چند سال اخیر بر روی وب آغاز گردیده، مانند پروژه کتابخانه گوگل[3]، پروژه گوتنبرگ[4] خود گویای این تلاش عظیم میباشد. همچنین بانکهای اطلاعاتی مجلات علمی، کتابخانه های مجازی و یا ناشرین این مجلات نیز از چند سال پیش تلاشهای مشابه ای را در دنیای مقالات علمی آغاز کرده اند، بدین منظور بسیاری از آنان در حال وارد کردن مقالات قدیمی مجلات خود (حتی برای سالهای قبل از 1900) میباشند که در بخشهایی تحت عنوان، فایلهای گذشته یا شماره های قدیمی[5]، قابل دسترسی و مرور مییاشند. یکی از مهمترین این منابع، کتابخانه دیجیتال JSTOR[6] میباشد که برای اکثریت مجلات علمی زیرمجموعه خود، شماره های قدیمی مربوط به آنها را نیز وارد بانکهای اطلاعاتی خود نموده است. بنابراین همانطور که ملاحظه نمودید، فضای موجود در منابع علمی دنیا به سمت و سویی در حال حرکت است که نیاز روزانه محققین به اسناد علمی، فقط با دسترسی به اینترنت (و البته داشتن اشتراک آن منابع علمی) فراهم گردد، در حالیکه این منابع میتواند مربوط به هر دوره زمانی، اشکال مختلف منابع (کتب، مجلات، مقالات سمینارها و کنگره های علمی، اطلسها، دائره المعارفها، فرهنگها و ...) یا صور مختلف (فقط اطلاعات کتابشناختی[7]، خلاصه مقاله یا سند، متن کامل آن) باشد (2).

    من مفهوم جستجو (با توجه به تعریف آن) و تفاوت آن با دو واژه دیگر (گشت و گذار در وب، مرور منابع) را بخوبی درک نکردم، میشود با ذکر مثال توضیح دهید؟
    اگر مجددا به تعریف جستجو برگردیم، اشاره کردیم که جستجو، کند و کاو دقیق یک فرد در منابع است، بشرطی که دارای دو ویژگی باشد:
    1- دارای هدف (اهداف) مشخص و تعریف شده ای، حداقل برای خود فرد جستجو کننده است.
    2- شیوه یا روش جستجو باید مدون، ساختار یافته یا منظم باشد.
    حال مثالی را ذکر مینمایم: فرض کنید شما در یکی از گرایشهای رشته کشاورزی در حال تحصیل هستید. پایان نامه شما در مورد تاثیر شرایط محیطی (دما، رطوبت، عناصر خاک و ...) برای دستیابی به سطح بالایی از تولید محصول در یک بذر خاص گندم میباشد. اگر بخواهید با هدف نگارش پروپوزال پایان نامه، در منابع علمی مرتبط جستجو کنید، ابتدا باید هدف یا اهداف شما روشن باشد، چرا که این موضوع بر روی موضوع دوم (شیوه ساختار یافته جستجو) نیز اثرگذار است، پس خطا در موضوع اول، منجر به استفاده از شیوه نادرست در جستجو بوده و منطقا خروجی شما از جستجو، خروجی مناسبی نخواهد بود. برای تعریف اهداف جستجو، میتوان مشابه نگارش اهداف یک طرح تحقیقاتی یا پایان نامه، اقدام نمود. در این مثال نیز، میتوان موضوع پایان نامه یا طرح تحقیقاتی را به اهداف کوچکتر یا جزئی تری نقسیم نمود:
    • تعیین رابطه بین دما با تولید محصول در بذر گندم X
    • تعیین رابطه بین رطوبت محیط با تولید محصول در بذر گندم X
    • تعیین رابطه بین رطوبت خاک با تولید محصول در بذر گندم X
    • تعیین رابطه بین عناصر کمیاب (سلنیم، روی و ...) با تولید محصول در بذر گندم X
    • ...
    اگر در جستجو، تازه کار هستید، توصیه من به شما این است که در اوائل کار، اهداف را بر روی کاغذ بیاورید. این کار کمک میکند که چیزی را از قلم نیندازید.

    پس از این مرحله، لازم است شیوه منظم و مدون جستجوی خود را مشخص نمایید. در این مورد به تفصیل و در یک یا چند مقاله، توضیح خواهم داد، اما فعلا همین حد بدانید که این کار با تعریف یا لیست نمودن واژه های کلیدی شروع میگردد، در جستجو برای مطالعات پژوهشی یا نگارش مقالات، بهترین و راحت ترین راه تعریف واژه های کلیدی، استفاده از متغیرهای مستقل و وابسته در اهداف جستجو است. در مثال فوق، دما، رطوبت محیط، رطوبت خاک، سلنیم خاک، روی خاک، و ...، متغیرهای مستقل تحقیق و بذر گندم X یا تولید محصول در بذر گندم X، متغیر وابسته تحقیق میباشند. البته لازم به ذکر است که در بانکهای اطلاعاتی مجلات انگلیسی زبان یعنی اکثریت بانکهای اطلاعاتی موجود بر روی وب، واژه های کلیدی باید انگلیسی بوده و بدیهی است که چنانچه میخواهید در بانکهای اطلاعاتی منابع علمی فارسی (یا داخلی) جستجو نمایید، واژه های کلیدی شما باید فارسی باشد. ضمنا اکثریت بانکهای اطلاعاتی علمی در دنیا که زبان اصلی آنها غیرانگلیسی (فرانسه، آلمانی، اسپانیولی، چینی، ژاپنی و ...) است، معمولا اطلاعات کتابشناختی و یا خلاصه مقالات را بصورت انگلیسی در بانکهای خود ذخیره نموده، فلذا قادر به جستجو برروی واژه های کلیدی انگلیسی نیز هست.

    پس از تعیین یا تعریف واژه های کلیدی، شیوه مدون جستجو، بطور خلاصه و به زبان ساده، یعنی ترکیب کردن واژه های کلیدی با یکدیگر و انجام جستجو در بانک اطلاعاتی علمی مربوطه. البته لازم به ذکر است که روش یا شیوه ترکیب واژه های کلیدی، وابستگی زیادی به نوع بانک اطلاعاتی (یا بهتر است بگوییم، موتور جستجویی است که در آن بانک اطلاعاتی وجود دارد) دارد. کلیات شیوه ترکیب واژه های کلیدی در بانکهای اطلاعاتی تقریبا یکسان و ثابت بوده، اما جزئیات آن در بانکهای اطلاعاتی مختلف با یکدیگر تفاوتهایی دارند. شکل ترکیبی واژه های کلیدی که معمولا در جایگاه مخصوص وارد نمودن آن، در موتور جستجوی بانک اطلاعاتی، درج میگردد، دستور جستجو یا Search Syntax نامیده میشود.


    حال به پاسخ برخی سوالاتی که بطور مکرر و در طول سالهای اخیر، از جانب دانشجویانم مطرح شده، و یا در بخشهای مختلف این وب سایت مطرح گردیده، می پردازم. بعد از مطالعه پاسخها، متوجه خواهید گردید که دلیل اصلی مطرح کردن این سوالات، ریشه در نداشتن دیدگاه درست و مناسب از جستجو، در این افراد بوده است. فلذا علت اصلی طرح این سوالات در اینجا این است که قصد داریم در ابتدای این مسیر، چنانچه دیدگاه یا درک درست و مناسب از جستجو در ذهن فراگیران شکل نگرفته، این دیدگاه تصحیح گردد:

    من هر چه تلاش کردم، نتوانستم مقاله مشابه تحقیقم را پیدا نمایم، حال چکار کنم؟
    همانطور که قبلا نیز در مورد فضای موجود منابع علمی دنیا و گسترش انفجار گونه آن توضیح دادم، بسیار بعید است که در یک موضوع خاص (که البته بیشتر این موارد نیز موضوع کاملا معمولی بوده و حتی موضوعات بسیار جدید یا بکر نیز نبوده است)، نتوان مقاله یا تحقیق مشابه پیدا نمود. تجربه عملی بنده نیز نشان داده که در تمامی مواردی که دانشجویان عزیز، این بازخورد را به بنده میدهند، اگر وقتم اجازه بدهد، در حضور آنها، خود به جستجو پرداخته و همواره نیز در عرض حداکثر 5 تا 10 دقیقه، چندین مقاله در آن موضوع خاص را یافته و به ایشان نشان دادم. ضمنا همواره وقتی به این نقطه میرسیم، این بازخورد را دریافت میکنیم که: «استاد، شما چکار کردید؟ من که هر چه تلاش نمودم، نتوانستم حتی یک مقاله پیدا کنم!». ریشه این مشکل در کجاست؟ ریشه این مشکل از یکی از دو موضوع زیر (و شاید هر دو آنها با هم) است:
    1- عدم استفاده از شیوه جستجوی ساختار یافته و درست و
    2- عدم استفاده از بانک اطلاعاتی مناسب.
    به عبارت دیگر یا محتوای جستجو مشکل دارد و یا روش جستجو (یا هر دو آنها). البته اگر دقت نمایید، هر دو این موانع، خود بخاطر نداشتن دانش و مهارت کافی در موضوع مهم جستجو در منابع علمی بوده و این مشکل، قطعا با آموزش درست و کسب مهارت کافی، براحتی قابل حل میباشد.

    [IMG]


    (این سوال یا درخواست توسط برخی کاربران در انجمن مطرح گردیده یا دانشجویی از یکی از دوستانش که میداند دانش و مهارت بالایی در زمینه کار با اینترنت دارد، مطرح مینماید)
    لطفا برای من چند مقاله در مورد مقایسه روشهای بازاریابی اینترنتی با روشهای سنتی در توسعه کسب و کارهای کوچک (یا هر موضوع دیگری)، تهیه و ارسال نمایید!!!
    همانطور که پیشتر عرض کردم، جستجو در منابع علمی، یکی از روزمره ترین و پایه ترین فعالیتهایی است که هر فردی که با حوزه های علمی یا پژوهشی سر و کار دارد، باید قادر به انجام درست آن باشد. البته توسعه وب و منابع علمی موجود بر روی آن، تاثیر بسزایی در این مورد داشته است. به عبارت دیگر، شاید در شرایط 20 سال قبل در کشور ما (یا قبل از عمومی شدن رایانه های شخصی و اینترنت در کشور)، موضوع متفاوت باشد، در آن زمان و قبل تر از آن، حتی بسیاری از اساتید دانشگاهها، برای یافتن مقالات علمی مرتبط با رشته تخصصی خود، منابع محدودی در دسترس داشته و تنها محل ورود آنها به این منابع، کتابخانه های دانشگاهها و منابع فیزیکی یا چاپی موجود در آن بود و کتابداران نیز تنها گروهی بودند که قادر به انجام این کار (یعنی دسترسی به مخزن مجلات و یافتن مقاله مرتبط که معمولا این کار را از طریق جستجوی دستی در نمایه نامه ها[8]انجام میدادند) و اجازه این کار را داشتند. حتما تایید مینمایید که فضا و امکانات امروز با آن زمان بسیار بسیار متفاوت میباشد. پس بعنوان نتیجه میتوان گفت که فعالیت جستجو، امروزه یک فعالیت فردی محسوب شده و هیچ فردی بهتر و مناسب تر از خود محقق، قادر به جستجوی منابع مورد نیاز یا درخواست خود نبوده و نیست، ضمن اینکه وقتی این فعالیت توسط خود فرد انجام میشود، کفایت میزان جستجو (آیا مقالاتی که پیدا نمودم، برای هدف من کافی است یا باید هنوز ادامه دهم؟)، درجه مناسب بودن مقالات یا اسناد یافته شده (آیا تک تک مقالات یا اسنادی که پیدا نمودم، برای برآورده کردن منظور یا نیاز من، تا چه اندازه ای مناسبند؟) همزمان با این فعالیت روشن گردیده و از همه مهمتر اینکه در وقت خود نیز صرفه جویی مینماییم.

    جمع بندی
    در این مقدمه تلاش نمودم تا ضمن انتقال مفاهیم اولیه مرتبط با جستجو در منابع علمی، ضرورت و چرایی این مقوله مهم و پایه ای در تحقیق را تبیین نمایم. موضوع اصلی که نباید از کنار آن بسادگی گذشت این است که جستجو در منابع علمی از منظر هم محتوا و هم شیوه یا روش، با انواع دیگر کند و کاو در منابع آنلاین (surfing یا browsing) متفاوت بوده و ویژگیهای بارز آن کدامند. همچنین خطاها یا سوء برداشتهای رایج و مهم در این زمینه نیز یادآوری شد تا در ابتدای این دوره آموزشی، درک درست و منطقی از موضوع در ذهن فراگیران و مشترکان وب سایت انجمن و سایر بهره برداران از این مطالب، شکل گیرد. در جلسات بعدی، واژه ها یا اصطلاحات متعددی که مرتبط با این موضوع، وجود دارد و بطور مصطلح و بعضا غلط مورد استفاده محققین قرار میگیرد را توضیح داده و تفاوت برخی از آنها را با یکدیگر توضیح خواهم داد. امید است با دریافت فیدبک دانشجویان محترم، فراگیران و مشترکین انجمن، غنای مطالب و همچنین انگیزه تدوین گر دوره نیز افزوده گردد.


    [IMG]


    منابع:
    1) Business Dictionary, [available on Sep 23 of 2013] http://www.businessdictionary.com/definition/surfing.html
    2) Pearce-Smith, N. (2011). Searching skills toolkit: finding the evidence, Wiley. com.


    [1] Compact Disc (CD)
    [2] Electronic Book (e-book)
    [3] Google Books: http://books.google.com/
    [4] http://www.gutenberg.org/
    [5] Back Files, Back Issues
    [6] http://www.jstor.org/
    [7] Bibliographic data
    [8] Bibliographic Index


    درباره نویسنده
    [IMG]
    دکتر عباس کشتکار
    استادیار اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی تهران
    دکتر کشتکار دارای بیش از 60 مقاله ISI است و داوری متدولوژی و آمار 12 مجله علمی پژوهشی داخلی و بیش از 10 مجله بین المللی را به عهده دارد. همچنین ایشان مدرس واحدهای دروس مختلف روش تحقیق و آمار مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی بوده و طراحی چندین دوره آموزشی آمار کاربردی با نرم افزارهای مختلف آماری برای مقاطع PhD را انجام داده اند. طراحی و برگزاری بیش از 50 کارگاه آموزشی (روش تحقیق، داوری مقالات، مشکلات آماری و روش شناسی مقالات، مرور سیستماتیک، متاآنالیز و ...) در دانشگاههای مختلف کشور برای اعضای هیات علمی از جمله فعالیت های اوست.
    لطفاً انجمن را به دوستان خود معرفی نمایید تا محیطی پویا تر داشته باشیم.
  2. مشاوره، آموزش و پیاده سازی پروژه های شبکه های موردی، شبکه حسگر بی سیم و انواع شبکه های کامپیوتری . برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 08138270182 تماس بگیرید. .

به اشتراک بگذارید