خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب: همزمان با سالروز رحلت امام خمینی (ره) حوزه کتاب و ادبیات هفته آرامی را سپری کرد و در بررسی و بررسی اخبار این هفته به 6 خبر مهم در حوزه کتاب و ادبیات می پردازیم.

برگزاری جشنواره شعر معراج، انتشار نسخه صوتی دو کتاب، انتشار فراخوان دومین دوسالانه جایزه سر سفید و برگزاری دو نشست کتابخوانی و نقد کتاب از اخبار مهم هفته گذشته بود. در زمینه کتاب و ادبیات.

دقیق در ادامه می توانید این گزارش را بخوانید:

جشن جشنواره شعر معراج

همزمان با سالروز رحلت امام خمینی (ره)، جشنواره شعر عروج با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب روز شنبه ۲۲ خردادماه در خانه کتاب برگزار شد. کتاب و ادبیات ایران.

محمدرضا سهرابی نژاد، علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، محمود اکرمی فر، غلامرضا کافی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سلمان علوی، نغمه مشتر نظامی، سید وحید سمنانی، مبین اردستانی و حمیده پارسافر شعرخوانی کردند.

رونمایی از کتاب صوتی «تنها گریه کن»

سماوه کتاب صوتی «تنها گریه کن» نوشته اکرم اسلامی را با صدای ملیحه شعبانیان منتشر کرد. این کتاب روایتی از زندگی اشرف السادات منتظری مادر شهید محمد معماریان است.

این کتاب روایتی مادرانه، عاشقانه و خواهرانه از بانویی است که تنها یک سال درس خوانده و در پانزده سالگی عروس خانه اوستا شده است. محمد در سن 21 سالگی به دلیل مننژیت چند ماه در بیمارستان بستری شد، مریم در طول یک سال و نیم سه بار در بیمارستان شکست و دوباره گچ گرفت.

انتشار کتاب صوتی نون والقلم

کتاب صوتی «نون وال قلم» نوشته جلال آل احمد با روایت بهمن وخشور به تازگی توسط موسسه آوای چیروک منتشر شده است.

پیش از این هفت کتاب صوتی رؤیاها و دیدارها، از دردی که با خود می بریم، سه تار، مدیر مدرسه، زن بزرگ، سنگی بر قبر و غرب زدگی اثر آل احمد، با خواندن همین کتاب منتشر شده بود. راوی . تهیه شده توسط موسسه آوای چیروک.

«نون والقلم» یکی از آثار معروف و طولانی جلال آل احمد است که در سال 1340 نوشته است. این کتاب گزارشی از اوضاع اجتماعی و سیاسی است که بر خلاف سایر آثار جلال آل احمد در قالب بیان شده است. داستان طنز

برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب «اکترینا»

نشست نقد و بررسی کتاب «یاکاترینا» اثر ناتالیا کارنوا با ترجمه فرزانه شفیعی یکشنبه 30 خردادماه توسط فرهنگسرای شهر کتاب برگزار شد.

این کتاب که توسط Editorial Cultura Contemporánea منتشر شده است به کاترینا فورتسوا، تنها وزیر زن در دوران اتحاد جماهیر شوروی می پردازد و به شرح زندگی یک نخبه در طول هفتاد سال حکومت ایدئولوژیک کمونیستی ختم نمی شود. این کتاب داستان زنی است که از نوجوانی گام های استواری در مسیر پیشرفت برداشت و سیاست حزبی را یک اصل انکارناپذیر در همه ابعاد زندگی دانست.

انتشار فراخوان دومین دوسالانه نشان سرسفید

فراخوان دومین دوسالانه نشه‌ده سفید با ارائه فهرستی متشکل از 300 کتاب محبوب کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های عمومی و اعلام بخش‌های آن توسط سازمان کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.

دومین دوسالانه «نشان کلاه سفید» با هدف شناسایی ذائقه مطالعه و ذائقه مطالعه در کودکان و نوجوانان، حمایت و تشویق نویسندگان آثار برتر، توسعه فرهنگی جامعه در راستای بهبود از سوی بنیاد ادبی، دینی و اخلاقی، ایجاد سیاست عملی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی و معرفی ظرفیت های کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار و محصولات نویسندگان ایرانی توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود.

برگزاری نشست روخوانی کتاب «مثنوی بید و رود»

نشست کتابخوانی «مثنوی بید و رود» دوشنبه 31 خرداد به همت گروه زبان و ادبیات فارسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

اسماعیل منصوری لاریجانی نویسنده و پژوهشگر عرفان اسلامی و آهنگساز اثر، میرکمال میرنصیری و عطیه مشاهری فرد به عنوان دبیر جلسه در این نشست حضور داشتند و نکاتی را ارائه کردند.