ایسنا/اردبیل رئیس دانشگاه محقق اردبیلی از آمادگی همه جانبه دانشگاه محقق اردبیلی در زمینه کمک به حفاظت از شتر دوپا خبر داد.

اسماعیل چمنی اول تیرماه در نشست علمی – فنی روز جهانی شتر با تاکید بر حفاظت از شتر دو کوهانه استان اردبیل گفت: اهمیت شتر در آیات، اشعار و آیات الهی به وضوح قابل مشاهده است. ادبیات ایران اسلامی و جایگاه وی همواره ویژه بوده است.

وی افزود: با گسترش زندگی شهری و ورود به دنیای متمدن، جمعیت شتر کاهش یافته و خطر انقراض برخی گونه های این حیوان وجود دارد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه این دانشگاه آمادگی هرگونه همکاری در زمینه حفاظت از شترهای دو کوهانه را دارد، تصریح کرد: دانشگاه محقق اردبیلی با تمامی امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی به ویژه در حوزه کشاورزی آمادگی دارد تا همکاری کردن. برای جلوگیری از انقراض شتر دو کوهانه. .

وی گفت: جای خرسندی است که استان اردبیل به عنوان مهد بررسی شترهای دو رو قرار گرفته است که امیدواریم با تلاش همگان و اجرای طرح های مصوب جمعیت شتر را تثبیت و افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به فعالیت های این دانشگاه گفت: دانشگاه محقق اردبیلی دارای 400 استاد و بیش از 14 هزار دانشجوی ایرانی و خارجی است.

وی با اشاره به درخشش دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه بندی های ملی و بین المللی گفت: دانشگاه محقق اردبیلی بر اساس رتبه بندی Times Impact 2023 رتبه اول را در بین دانشگاه های وزارت علوم دارد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی افزود: دانشگاه محقق اردبیلی دارای 5 دانشمند برتر یک درصدی و 17 دانشمند برتر 2 درصدی در جهان است که نشان از سطح علمی بالای این دانشگاه دارد.

صهیره جوزی مدیر پروژه حفاظت از شترهای دو کوهانه فائو نیز گفت: بر اساس آخرین آمار بین المللی آخرین جمعیت شتر جهان 35 میلیون نفر بوده که برای تولید گوشت استفاده شده است. شیر و پشم

وی با بیان اینکه شتر دو کوهانه گونه ای متفاوت با شتر یک کوهانه است، تصریح کرد: جمعیت شترهای دو کوهانه در کشور و استان اردبیل در معرض تهدید جدی است و امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده جمعیت شتر بهبود یابد. . که اجرا خواهد شد.

دکتر سعید ثابتی مدیرعامل انجمن شتر ایران گفت: هدف ما حرکت به سمت پرورش شتر مدرن است چرا که پرورش شتر مدرن جنبه اقتصادی دارد و می تواند پرورش شتر را اقتصادی کند.

وی با بیان اینکه شترداری منبع درآمد مردم است، گفت: کارآفرینی و اشتغال زایی در حوزه شترداری قابل انجام است اما به شرط صرفه اقتصادی.

رئیس انجمن شتر ایران تاکید کرد: ارزش گذاری حوزه پرورش شتر و همچنین معرفی محصولات این رشته و برند می تواند تاثیر خوبی در اقتصادی شدن آن داشته باشد.

ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تا زمانی که فرآیند و ساختار حفاظت از شتر را تعریف نکنیم و تکلیف هر سازمان را در این زمینه مشخص نکنیم، موفقیت حاصل نمی شود.

وی افزود: زمانی که فردی برای شترداری وقت می گذارد و در این زمینه امرار معاش می کند انتظار دارد در زمینه های مختلف از جمله منابع مالی حمایت شود.

انتهای پیام