در اوایل انتشار بیلبوردها موجی از انتقادات نسبت به روبیکا وجود داشت. انتقاداتی که بیشتر متوجه این تصور بود که روبیکا با سوء استفاده از محدودیت های اینترنتی کشور و فیلترینگ پیام رسان های خارجی و به رخ کشیدن قابلیت های پرسرعت خود به مخاطب به دلیل عدم فیلترینگ، سعی در معرفی خود به مردم دارد.

اما ظاهرا مشکل چیز دیگری بود. حل معمای طراحی بیلبورد و قرار دادن تمامی طرح ها در کنار هم به خوبی نشان داد که روبیکا از رقبای داخلی خود گول زده است. به عنوان مثال در یکی از پلن ها امکان ارسال فایل تا 2 گیگابایت و امکان برقراری تماس صوتی و تصویری به عنوان مزیت ذکر شده است. ویژگی هایی که در دو پیام رسان اصلی خارجی وجود دارد. اما در پیام رسان های ایتا نه تنها امکان برقراری تماس صوتی و تماس تصویری وجود دارد، بلکه می توانید فایل هایی تا حجم 50 مگابایت نیز ارسال کنید. در نتیجه، این دو طرح که به طرز جالبی از رنگ‌های شرکتی ETA نیز استفاده می‌کنند، این پیام‌رسان‌های داخلی را به سخره می‌گیرند. در طرح دیگر که مربوط به سرعت پیام رسان های روبیکا است که البته نسبت به سایر طرح ها بیشتر مورد انتقاد و توجه قرار گرفت، استفاده از رنگ شرکتی “بله” به عدم ثبات کیفیت و سرعت پلت فرم آن طرح اشاره دارد. و اینکه از طرفی روبیکا از سرعت بالاتری نسبت به سایر رقبای ملی برخوردار است. نتیجه تمام رمزگشایی ها این است که روبیکا بدیهی است که می خواهد سهم بیشتری از بازار را از کاربران در رقابت با دیگر رقبای اصلی خود در سراسر کشور به دست آورد. این ایده و روش تبلیغاتی نیز شکل ناشناخته ای نیست. نمونه های متعدد داخلی و خارجی از این مدل بازاریابی نیز گواه خوبی است بر این که این اقدامات در صورت رعایت اصول اخلاقی می تواند جذاب نیز باشد.

مزایا و معایب “بیا روبیکا”

روبیکا در اجرای رمز و راز طراحی های خود به خوبی کار نکرد و احتمالاً در نگاه اول برای مخاطب کاملاً درک نشده است. لوگوی همراه اول و ایرانسل روی این طرح های بیلبورد منتشر شده است که نشان دهنده تمایل روبیکا برای نشان دادن خود به سهامدارانش است. به عنوان “بله” به عنوان متعلق به Banco Nacional ارائه شده است. حال مهم این است که چرا این پیام رسان ها مستقیماً با هم روبرو شده اند؟

پس از افشای ابزارهای پیام رسانی بین المللی و رسانه های اجتماعی در شهریور 1401، دولت این ساختار را برای تشویق مردم به استفاده از پیام رسان های داخلی ساخت. پس از گذشت نزدیک به یک سال و مهاجرت بسیاری از کاربران به پلتفرم های داخلی و البته حواشی و مقاومت برخی کاربران در برابر این مهاجرت اجباری، مسئولان این پلتفرم ها به این نتیجه رسیده اند که سهمیه خود را بازار انجام شده است. بالاتر از آن کاربران می گویند به یکی از شبکه های داخلی مراجعه کرده اند. از این رو روبیکا به عنوان مهم ترین و بزرگترین بازیگر این عرصه، بازی مستقیم را آغاز کرده است تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد تا در یک کلام کار را تمام کند. به گفته آنها این کار می تواند روبیکا را به پیک اصلی کشور تبدیل کند و سایر رقبا را از صحنه خارج کند. در ادامه این فضای رقابت مستقیم، سروش پلاس تنها پیام رسان بود که با واکنش صریح و تند در توییتی روبیکا را متهم به صرف هزینه های چند ده میلیاردی تبلیغاتی با استفاده از رانت کرد. ظاهراً سروش پلاس چه اقدامی در هنگام استفاده از این التهاب انجام داد، مشخص شد و اگرچه واکنش گسترده ای داشت، اما نتیجه مطلوبی برای آنها به همراه نداشت. چرا که بسیاری از کاربران فضای مجازی، سروش پلاس را به همان اتهاماتی متهم کردند که او مطرح کرد.

نکته جالب دیگر این است که روابط عمومی روبیکا در گفتگو با تکراتو و در واکنش به شایعات اخیر اعلام کرد که این پلتفرم از ابتدا طرفدار مسدود کردن و فیلتر کردن شبکه های جهانی نبوده و نمی خواهد از فضای محدودیت ها بهره مند شود. به نفع خود و در تبلیغات آنها. بنابراین، فرضیه رقابت حضوری بین پلتفرم ها تقویت می شود، اما بعید به نظر می رسد که منظور روبیکا سروش پلاس باشد، زیرا این پیام رسان ها بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده اند. پیام رسان بومی از نظر تعداد کاربر و فاصله آن با روبیکا بیش از یک تهدید است.

حال باید دید واکنش و اقدام دو رقیب روبیکا یعنی ایتا و بله چه خواهد بود و آیا آنها هم وارد میدان رقابتی که روبیکا آغاز کرده است خواهند شد؟