به گزارش خبرنگار مهر، هادی طحان تمیز سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: در آستانه سالگرد تاسیس شورای نگهبان هستیم که شایسته است. یاد آوردن و یاد و خاطره همه عزیزانی را که از ابتدای تأسیس این شورا در راه اعتلای شریعت و قانون اساسی خدمت کردند گرامی بداریم.

ادامه: شورای نگهبان در یک سال گذشته از سوم تیرماه. 1401 تاکنون 86 مصوبه طرح، لوایح و اساسنامه و 115 رایزنی دیوان عدالت اداری در 153 جلسه بررسی شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت برخلاف موازین شرع و قانون اساسی به رسمیت شناخته نشد.

طحان تمیز وی گفت: لایحه واردات خودروهای فرسوده در جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد و با توجه به تصویب این مصوبه در هیات عالی نظارت بر رفاه حال. شورا، این موضوع قانون شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بازنگری مصوبه مجلس مبنی بر معافیت واردات دارو از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض. مالیات واردات کالاهای اساسی به یک درصد کاهش یافت وی افزود: مجلس معافیت مالیاتی را تصویب کرد دارو و دارایی های اساسی بود که در شورای نگهبان بررسی شد و خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داده شد.

وی درباره آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون انتخابات شورای اسلامی گفت: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرات خود را به ما ابلاغ کرد و تمامی ایرادات از سوی مجمع رفع شده است. محل ابهام هیات عالی نظارت شورای راحتی مربوط به برگزاری انتخابات تناسبی در تهران است و ما نیز این موضوع را به مجلس ارسال کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر با بیان اینکه با توجه به رفع تمامی ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات شورای اسلامی و فقط باقی مانده اقامت کردن وی در بحث برگزاری انتخابات تناسبی در تهران مبنی بر اینکه آیا انتخابات امسال بر اساس قانون جدید برگزار می شود یا خیر، گفت: تمام ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مربوط به جابجایی ها است. سلام که حل شده است و فقط بحث و گفتگو ارائه شده است باقی مانده است که انتخابات در تهران برگزار شود که از نظر شورای نگهبان اشکالی ندارد و خلاف شرع و قانون اساسی نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اصرار مجلس و ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. امیدواریم بعد از هفت سال شاهد اجرای سیاست های کلی انتخابات باشیم. منتظریم مجمع تشخیص مصلحت نظام در اسرع وقت نظر خود را در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات شورای اسلامی با یا بدون انتخابات تناسبی اعلام کند تا به بقیه نکات مندرج در این پیشنهاد در انتخابات بعدی برسد. با توجه این طرح پیش ثبت نام اسامی انتخابات پارلمانی باید در اواسط مرداد برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اختلاف بر سر انتصاب معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان کارگری کشور گفت: به نظر من کار باید از مجاری قانونی خودش پیش برود و البته سازوکارهایی که وجود دارد. به لحاظ قانونی در این بار وجود دارد، در صورت لزوم می توان از آن استفاده کرد.

اضافه: مثلا یکی از آنها می تواند رایزنی مجلس باشد، چون محل اختلاف است. در مورد قانون طبیعی است و تفسیر قانون عادی بر عهده شورای اسلامی است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آغاز تبلیغات انتخاباتی در برخی مناطق کشور گفت: بحث تشویق به انتخابات یک بحث کلی است. ولی اگر تبلیغ به نفع شخصی باشد ممکن است مصداق تبلیغات زودرس باشد و اگر گزارشی دریافت کنیم حتما بررسی می کنیم.

طحان تمیز وی تاکید کرد: افراد، احزاب و گروه های سیاسی باید قانون را رعایت کنند گره خورده است و از گروه ها و افراد سیاسی می خواهم که به فرهنگ سیاسی ما توجه کنند بر اساس رقابت سیاسی سالم شورای نگهبان نیز به عنوان ناظر انتخابات به وظایف خود عمل خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات تناسبی و ارتباط آن با حضور در انتخابات گفت: در مصوبه تناسب انتخابات در تهران، مفاد متعددی وجود دارد که قانونگذار سعی کرده است تا ناهمسان پیش بینی مبنای این قانون احزابی هستند که در قانون احزاب مجاز هستند و لیست ها باید به تایید وزارت کشور برسد که نوعی تایید است.

طحان تمیز وی تاکید کرد: البته نظر و تاکیدی بر اجرای انتخابات تناسبی در تهران نداریم هرچند از نظر شرعی و قانونی مورد تایید است. البته ما این مصوبه را در راستای تحقق سیاست های کلی انتخاباتی و حقوق مردم و داوطلبان می دانیم.

وی ادامه داد: آنچه در کاهش مشارکت موثر است، دلسردی و ناامیدی عده ای و ایجاد تردید در سلامت صندوق و سلامت انتخابات است که در کاهش حضور مردم تاثیر دارد. اگر شخصیت های سیاسی به نظام، مردم و انتخابات علاقه دارند، باید به دنبال مشارکت حداکثری و پرشور باشند.

طحان تمیز وی ابراز کرد: مصوبه شفافیت قوای سه گانه در شورای رفاه در حال بررسی است. من تا این حد می دانم که با اصرار مجلس، این موضوع برای ارسال مونتاژ و جلساتی در این خصوص برگزار کرد ولی نمی دانم چه زمانی نتیجه نهایی را اعلام می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شرایط نامزدهای انتخابات مجلس در قانون مشخص شده است و همه باید تابع قانون باشیم. این شرایط قابل کاهش و افزایش نیست و قانون فصل گفتمان است.

وی در خصوص شفافیت هزینه های انتخاباتی نامزدهای انتخابات شورای اسلامی گفت: در دی ماه ۱۳۹۷ قانون شفافیت منابع مالی نامزدها به تصویب رسید و علت اجرایی نشدن آن این بود که این قانون. تصویب شد. در آستانه انتخابات 2018 و دولت وقت کافی برای ارائه سیستم ها و مقدمات اجرای آن قانون را نداشت. مصمم هستیم که این قانون در انتخابات آینده اجرا شود.

طحان نظیف در خصوص اقدامات شورای نگهبان برای انتخابات پیش رو گفت: جلسات انتخاباتی در شورای نگهبان داشتیم که با محوریت آسیب شناسی برگزاری انتخابات در دوره های گذشته و همچنین با رویکرد تسهیل در روند برگزاری انتخابات برگزار شد. سازوکارهای برگزاری جشن دو انتخابات آینده

وی گفت: جلسات کارشناسی در حال انجام است و ارزیابی ما از همکاری و هماهنگی دستگاه ها مطلوب بودن این همکاری ها و هماهنگی ها است. تمام تلاش ما و سایر موسسات این است که یک انتخاب سالم، مشتاقانه و رقابتی داشته باشیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای کذب سخنگوی یک جریان سیاسی مبنی بر اینکه شورای نگهبان با مشارکت سیاسی برخورد نمی کند، اظهار داشت: هیچکس در شورای نگهبان چنین چیزی نگفته است. افرادی که چنین ادعاهایی را مطرح می کنند قبلاً بر تحریم انتخابات اصرار داشتند.

وی تاکید کرد: همه نهادهای مرتبط با انتخابات در تحقق حضور مردم نقش دارند و این موضوع برای شورای نگهبان نیز مهم است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: اجرای تشریفات ناهمسان انتخابات توسط وزارت کشور انجام می شود و فرآیند الکترونیکی انتخابات 25 مرحله دارد که 24 مرحله آن انجام شده است و اگر بسترهای اجرای فرآیند رای گیری به صورت الکترونیکی فراهم شود، اعتراضی نداریم.

طحان تمیز وی تاکید کرد: شورای نگهبان نگاه جناحی، جناحی و گروهی به مردمی که در انتخابات هستند دارد. رکورد عدم