به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «بیست تز در باب سیاست» نوشته انریکه دوسل فیلسوف، مورخ و الهیات آرژانتینی-مکزیکی به تازگی با ترجمه هومان کاسبی توسط نشر لگا منتشر شده است.

درست است که فعالیت سیاسی، به ویژه در کشورهای پسااستعماری، به شدت فاسد شده است. زیرا نخبگان ما پانصد سال به نفع کلانشهرهای مسلط زمانه حکومت کرده اند. آمریکای لاتین اخیرا شاهد نوعی “بهار سیاسی” بوده است که از زمان تولد بسیاری از جنبش های اجتماعی جدید که در مجمع اجتماعی جهانی در پورتو آلگره گرد هم آمده اند، رشد کرده و گسترش یافته است.

این حرکت ها با انتخابات غیرمنتظره نستور کرشنر، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، هوگو چاوز، اوو مورالس، مجسمه جاودانه و معروف فیدل کاسترو و مجسمه نمادین معاون فرمانده مارکوس مقایسه شده است. این حرکات و رویدادها نشانه‌های امیدوارکننده‌ای هستند که باید در مواجهه با آنها نظریه‌ای جدید خلق کنیم. تفسیری منسجم از دگرگونی عمیقی که مردم ما در حال تجربه آن هستند.

قرن بیست و یکم نیاز به خلاقیت زیادی دارد. حتی سوسیالیسم، اگر هنوز معنایی داشته باشد، باید شکل یک «انقلاب فرهنگی» را داشته باشد، همانطور که اوو مورالس پیشنهاد می کند. اکنون ساعت مردم فرا رسیده است، ساعت مبدأ و به حاشیه رانده شدگان. سیاست یعنی «فردا پس فردا گوش طلبه» داشتن; تا آنان که «امر، فرمان برانند». تفویض اعمال قدرت مطیع، مأموریتی است که جوانان را به آن فراخوانده اند، بدون قبایل شخصیتی، بدون جریاناتی که به دنبال منافع فاسد خود هستند، که با مبارزه برای منافع یک گروه خاص به جای منافع کل، فاسد می شوند. حزب، مردم، کشور یا بشریت).

بیست پایان‌نامه این کتاب که در ابتدا در سطحی انتزاعی قرار گرفته‌اند، هر چه پیش می‌رود عینیت‌تر می‌شوند. بنابراین، پایان‌نامه‌های 1 تا 10 ساده‌ترین، انتزاعی‌ترین و اساسی‌ترین هستند و بنابراین پایه‌ای را فراهم می‌کنند که بقیه کتاب بر آن بنا شده است. همانطور که مارکس نشان داد، صعود از امر انتزاعی به عینی ضروری است. بنابراین، پایان نامه های 11 تا 20 پیچیده تر و خاص تر هستند. زیرا حاوی این تضاد است که مردم زبان خود را باز می کنند و در مرکز قرار می گیرند. به این ترتیب آنها به صورت جمعی عمل می کنند. تزهای جدید در آینده با توجه به ادغام سوژه های استعمار، پسااستعمار، متروپلیس و امپراتوری و مبارزه برای رهایی این نیروهای بین المللی، باید سطوح بیشتری از پیچیدگی و انضمام را ایجاد کنند.

در حالی که جهان توسط نیروهای نئولیبرالیسم به گردبادی از هرج و مرج اقتصادی و بی کفایتی سیاسی و فاجعه زیست محیطی قریب الوقوع با نظریه های نامقدس و گناه آلود پیشرفت پرتاب می شود، توده های محروم جهان برای یک سیاست سیاره ای فریاد می زنند.

نویسنده این کتاب با یادآوری آنچه یکی از اکتشافات بزرگ انسان های نخستین بوده، کوشیده است صدای این هیاهو باشد. این بدان معناست که امر سیاسی با اراده جمعی ایجاد می شود تا به اراده زندگی کارایی عقلانی بدهد. دوسل در مقابل انجیل الهیات بازار با بت های مرگ پسندش، سکولاریسم اراده مردم را برای زندگی از طریق رسالت والای امر سیاسی تأیید می کند. تزهای مارتین لوتر به درهای کلیسا میخکوب شد. تزهای مارکس در مورد دروازه های سلب مالکیت فراوانی بورژوازی. تزهای دوسل به دیوارهای زندان‌های وحشیانه و ظاهراً تسخیرناپذیر، پایگاه‌های نظامی، بانک‌ها و اتاق‌های هیئت‌مدیره صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و پنتاگون خواهد چسبید.

این کتاب در 176 صفحه و قیمت 129 هزار تومان می باشد.