به گزارش خبرنگار مهر ، اولین نشست تخصصی رسیدگی به جرائم زنان و کودکان مجروح شیمیایی سردشت صبح امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه با حضور علی اصغر جعفری معاون بنیاد حفظ آثار و آثار باستانی برگزار شد. نشر ارزش های دفاع مقدس، حسن رستگر پناه، رئیس مرکز مطالعات اطلاعات و امنیت دانشگاه امام حسین (علیه السلام) و جمعی از حقوقدانان بین المللی در تالار قصرشیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و مقدسه برگزار شد. دفاع

سردار یعفری وی در ابتدای این دیدار گفت: ملت ما از آمریکا زخم های بیشماری دارد. از حمایت حکومت مستبد پهلوی تا دیکتاتوری صدام، از قتل قرنی تا ترور حاج قاسم، از شهادت مصدق تا حمله به کشتی مسافربری در ایران که مستقیما وارد ایران شده یا واسطه و حمایت از دیگران است.

وی ادامه داد: بمباران شیمیایی سردشت اوج و نقطه عطف این فجایع است. پس از جنگ جهانی اول و دوم، جهان در برابر این حمله سکوت اختیار کرد. دولت آمریکا صدام را تامین و تجهیز کرد. شرکت های آلمانی به صدام کمک کردند. این نشان می دهد که منافع برای استکبار مهم است. از زمان درگذشت خانم مهسا امینی کمپین رسانه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران راه انداختند، اما در مقابل بیش از 4 هزار زن مجروح سردشت سکوت کردند، وارد نمی شوند و به شکایات ما رسیدگی نمی کنند و نمی پذیرند.

جعفری افزود: با شرایط پیچیده ای مواجه هستیم. آلمان به عراق مواد شیمیایی داد، دولت بعث به سردشت حمله کرد و بعد آلمان گفت حیوانات خود را برای درمان بیاورید. در اینجا آلمان می خواست تاثیر سلاح ها را ببیند. در شرایطی که کمترین همکاری را از سوی این دولت ها و سازمان های بین المللی در بحث برخورد با جانبازان شاهد باشیم.

معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: انشاالله این جلسه کمک شایانی به ما در راستای رسیدگی به جرایم زنان و کودکان مجروح شیمیایی سردشت خواهد کرد. در حوزه های مختلف پیشنهادهایی دارم، دبیرخانه این نشست به دبیرخانه دائمی تبدیل شود و گروهی از کارشناسان زیر نظر این دبیرخانه تشکیل شود و جلسات زیادی در طول سال برگزار شود تا این حرکت متوقف نشود. اسناد را جمع آوری و مستند کنید. انجام دادن شکایت های فردی و گروهی باید توسط قربانیان این حمله و سازمان های غیردولتی صورت گیرد. ابعاد این جنایت برای ح فاخته ها و نخبگان و فعالان حقوق بشر را تبیین و روشن کنید. باید از وکلای جهانی استفاده کرد. مردم در جاری سردشت و حلبچه فاجعه بزرگ نیست. بیانیه های حقوقی و سیاسی سازمان های مردم نهاد باید در سطح جامعه و حتی جهان منتشر شود.

وی ادامه داد: اگر افکار عمومی و فضای ذهنی جامعه در عرصه فرهنگ و هنر آماده نشود به حرف های قانونی ما گوش نمی دهند و صدا خفه می شود. استفاده از توانایی های هنرمندان؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) فرمودند: هنرمندان میدان بازی کنند. دبیرخانه این نشست اسنادی را جمع‌آوری، ثبت و ضبط می‌کند تا هنرمندان بتوانند فیلم‌ها و مستندهای مناسب برای مخاطبان جهانی تولید کنند. باید برای معرفی مردم سردشت به جامعه به ویژه نسل جوان، سمفونی، فیلم و سریال بزرگ ساخته و تولید شود تا عمق فاجعه را درک کنند. جهان را ادبیات و هالیوود را سینما اداره می کند. مصاحبه تاریخ شفاهی جانبازان در حال مرگ حمله شیمیایی انجام خواهد شد. از فضای مجازی که ذهن ها را مدیریت و هدایت می کند استفاده کنید و در این فضا برای سردشت فصلی باز کنید.

سردار حسن رستگار پناه وی در ادامه این دیدار گفت: اگر حمایت غرب نبود در جنگ تحمیلی با این تعداد جنایات صدام مواجه نمی شدیم. آنها وسیع ترین و بزرگ ترین حمایت را از صدام کردند و علیه ما نیز استفاده کردند. امروزه بیشترین حجم تولید مواد شیمیایی در ایالات متحده و آلمان انجام می شود، همان کشورهایی که این قوانین را تصویب کرده اند بیش از هر کشور دیگری ذخایر مواد شیمیایی دارند. حمله شیمیایی به سردشت سند سیاهی در سوابق دولت های اروپایی است.

وی ادامه داد: آمریکا در جنگ با کوبا و کره بارها از مواد شیمیایی استفاده کرد و این روند اوج و نقطه اوج است. عطف این اقدام توسط رژیم بعث عراق با حمایت مستقیم کشورهای اروپایی و حمایت آنها علیه ایران انجام شد. شروع استفاده از مواد شیمیایی علیه ایران در 29 مهر 1359 یعنی یک ماه پس از جنگ بود. رژیم بعث عراق در روستای دمجان بانه از مواد شیمیایی استفاده کرد. پس از آن با پیشروی صدام از این مواد در جبهه های جنوب استفاده کرد و سپس روند پیشروی و اعمال این مواد را ادامه داد که در سردشت به اوج خود رسید. در مورد سردشت هیچ مجامع بین المللی به صدام انتقاد نکرد. در حلبچه برای اولین بار دو کشور اروپایی به صدام اعتراض کردند که چرا او از سلاح های کشتار جمعی علیه کردها استفاده کرد و می خواستند از این فضا استفاده کنند و در سال های بعد بگویند ما مدافع حقوق کردها هستیم.

رستگار پناه افزود: حادثه دلخراش سردشت علیه مردم بی دفاع بود. ما در سردشت خانواده هایی داریم که همه اعضای خانواده شهید شده اند یا فرزندی در حین شیردهی شهید شده و مستندات موجود است. پس از حمله شیمیایی، کمیته پزشکی در دانشگاه بقیه الله (عج) تشکیل شد، پزشکان ایرانی مجروحان را رصد کردند و آنچه امروز به ثبت رساندیم این است که صدام در 23610 مورد با توپ، بمباران هوایی و راکت به سمت ایران مواد شیمیایی شلیک کرد. در تاریخ جنگ های جهانی وجود ندارد و بر اساس این اسناد 25 هزار شهید و 248 هزار و 853 مجروح شیمیایی بی گناه و نیروی رزمنده داریم که آمار آنها ثبت شده است.

رئیس مرکز مطالعات امنیتی و اطلاعاتی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: با توجه به شهادت حدود پنج هزار نفر در سردشت، کشور باید سازوکار جداگانه ای برای احقاق حقوق این قربانیان در برابر تولیدکنندگان و سیاستمداران ایجاد کند. عرصه بین المللی انجمن ها ما در سردشت یک بیمارستان صحرایی داشتیم و وقتی این اتفاق افتاد اولین قدم تخلیه بود و بیمارستان با زنان و کودکان به صورت ویژه برخورد کرد. ظلمی که رژیم بعث عراق در حق مردم سردشت و حلبچه کرد باید مستند باشد و با وجود اینکه کارشناسان سازمان ملل آمدند، پیگیری نکردند. صدام برای استفاده از سلاح های شیمیایی آنقدر عجله داشت که علامت های روی این سلاح ها را که نشان می داد ساخت آلمان است را حذف نکرد.

حمله شیمیایی سردشت سند سیاه دولت های اروپایی است

وی در پایان افزود: پیگیری اسناد حقوق زنان و کودکان در سردشت اقدامی قانونی، ملی و بین المللی است. در همان سال های دفاع مقدس که مردم بانه در مراسمی به مناسبت 15 خرداد جمع شدند، رژیم بعث با سراب های فرانسوی 600 نفر را کشت و 1200 نفر را مجروح کرد. کشورهای اروپایی این را می دانستند، اما سیاست آنها ایجاد چنین جنایتی بود.

ونوس الهیان در حاشیه این نشست یک پزشک، سیاستمدار و عضو شورای اسلامی شهر گفت: پس از 36 سال همچنان زنان از عوارض و عواقب این بمباران شیمیایی رنج می برند که درمان قطعی برای آن نداریم. هر سال عده ای شهید می شوند. زنان سردشتی در شرایط بحرانی قرار گرفتند که سلامتی آنها در خطر بود و نگران همسر و فرزندان خود بودند. زندگی او پس از جنگ نیاز به روایت دارد و تبدیل به کتاب و داستان می شود. ترس از بی خانمانی یکی دیگر از مشکلات دردناک زنان و کودکان سردشتی بود. علیرغم اینکه جنایت علیه غیرنظامیان مرتکب شده است، جامعه جهانی در برابر این حمله سکوت اختیار کرده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در آلمان متمرکز است، قطعنامه ای را علیه مرگ خانم مهسا امینی صادر کرد. در پاسخ به این مصوبه باید پرسید پاسخ شما در مورد زنان سردشت چیست؟ که با بمب های ساخت شرکت های آلمانی به شهادت رسیدند.

فرشته اموال قربانی حمله شیمیایی سردشت، همسر شهید منوچهر مداق و راوی کتاب «جوهر شکران» در پایان نشست تخصصی واکاوی جرایم زنان و کودکان مجروح شیمیایی سردشت گفت: من و نوه ها هر روز با عوارض مواد شیمیایی دست و پنجه نرم می کنند، شب ها می ترسیدم بخوابم». 10 سال که همسرم منوچهر زنده بود، از خواب می ترسید. نذار بخوابم، اکسیژن بگیرم و خفه شوم. یک شب منوچهر شروع به سرفه کرد. یک لحظه دیدم چشم سیاهی نیست. دختر کوچکم گریه می کرد و می ترسید، به پسرم علی گفتم اتو را بیاور. می خواست گلوی منوچهر را گرم کند، شاید ماهیچه ها گرم شود و نفس بکشد. حوله را گرم می کردم و روی صورت می گذاشتم. با خودم میگفتم خدایا منوچهر اینطوری چشم بچه ها رو رها نکن. شروع کردم به ماساژ دادن پشتش. سرفه کرد و خون روی صورتم پاشید. تا آن شب همیشه از خدا می خواستم منوچهر را زنده نگه دارد. آن روز آرامش داشتم. به دست و صورتم و منوچهر که غرق در خون بود نگاه کردم و شرمنده شدم. بعد از اون شب قبول کردم که بره…