برخلاف آنچه بسیاری از عناوین در فضای مجازی می گویند، هیچ آخرالزمانی برای اینترنت وجود ندارد. نگرانی‌ها در مورد چنین فاجعه‌ای برای مدتی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که ناشی از مطالعه منتشر شده در سال 2021 با عنوان ابرطوفان‌های خورشیدی: برنامه‌ریزی برای آخرالزمان اینترنتی است. این مطالعه نشان داد که یک طوفان خورشیدی بزرگ می‌تواند به کابل‌های اینترنت، به‌ویژه کابل‌های زیردریایی که قاره‌ها را به هم متصل می‌کنند و به تامین انرژی اینترنت جهانی کمک می‌کند، آسیب جدی وارد کند.

لازم به ذکر است که این مطالعه در کنفرانسی در سال 2021 ارائه شده است، اما هنوز در یک مجله معتبر منتشر نشده است.

هفته گذشته، اطلاعات نادرست مبتنی بر هشدارهای نادرست ناسا جان تازه ای به ترس از یک «آخرالزمان اینترنتی» داد که بار دیگر در فضای مجازی منتشر شد. اینها شامل ادعاهای اثبات نشده درباره طوفان خورشیدی قریب الوقوع است که اینترنت جهانی را در دهه آینده قطع خواهد کرد و اینکه کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا که در سال 2018 برای مطالعه دقیق خورشید و آب و هوای آن پرتاب شد، می تواند اینترنت را از مرگ نجات دهد. طوفان.

در اینجا به بررسی سه دروغی می‌پردازیم که در رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، تیک توک، توییتر و اینستاگرام منتشر می‌شوند.

اول، ناسا هیچ هشداری در مورد آخرالزمان اینترنتی صادر نکرده است.

دوم، وحشت فعلی ناشی از هشدار ناسا در مورد آخرالزمان قریب الوقوع اینترنتی است، که اساساً چنین هشداری صادر نکرد.

در نهایت، بیشتر این دروغ ها و شایعات به مقاله ای اشاره دارد که ناسا در ماه مارس در مورد تلاش های خود برای پیش بینی طوفان های خورشیدی با استفاده از هوش مصنوعی منتشر کرد. ناسا در آن مقاله یا هیچ جای دیگری در وب سایت خود از اصطلاح «آخرالزمان اینترنتی» استفاده نکرده است.

البته، این عبارت در آن مطالعه 2021 ظاهر می شود، اما تنها نویسنده آن، سانگیتا عبدو جیوتی، اخیراً به واشنگتن پست گفت که از استفاده از این عبارت پشیمان است و مقاله او مورد توجه غیرمنتظره زیادی قرار گرفته است.

این نگرانی ها همچنین توسط تحقیقاتی در اوایل سال جاری تقویت شد که نشان می داد خورشید می تواند در سال 2024 به اوج فعلی خود برسد، یک سال زودتر از پیش بینی قبلی.

در حالی که دانشمندان انتظار دارند طوفان های خورشیدی بزرگ پس از اوج فعالیت خورشیدی رخ دهد، هیچ مدرکی برای تایید شایعات وجود ندارد که طوفان خورشیدی بزرگ بعدی اینترنت را از بین خواهد برد.

ویشال اوپندران، محقق آزمایشگاه خورشیدی و اخترفیزیک لاکهید مارتین در کالیفرنیا، می‌گوید: «تأثیر طوفان‌های بزرگ خورشیدی بر شبکه‌های برق و سیستم‌های ارتباطی به خوبی مستند شده است، بنابراین خوب است که مراقب باشید و به نظارت و ارزیابی خورشید-زمین ادامه دهید. ارتباط”. سیستم.” و یک هلیوسفر داشته باشید.

وی افزود: برای اظهار نظر قاطعانه در مورد قدرت طوفان های خورشیدی به مطالعات بیشتری نیاز است.

ناتوانی در پیش بینی طوفان مرگبار خورشیدی در جولای 2025

برخلاف ادعاهای بی‌شماری در مورد چگونگی تخریب سیاره زمین توسط خورشید، هیچ پیش‌بینی علمی مبنی بر وقوع طوفان خورشیدی مرگبار در سال 2025 وجود ندارد.

به گفته Opendran، پیش‌بینی شدت آسیب‌هایی که طوفان‌های خورشیدی می‌توانند روی زمین ایجاد کنند، دشوار است. به عنوان مثال، با نزدیک شدن خورشید به حداکثر فعالیت مغناطیسی خود، ساختارهای روی سطح آن به طور فزاینده ای پیچیده می شوند و ترکیب آن در مدل ها را دشوار می کند.

علاوه بر این، شراره های خورشیدی که توسط خورشید ایجاد می شوند، ساختارهای سه بعدی هستند که با سیستم میدان مغناطیسی زمین، که یک ساختار سه بعدی نیز است، تعامل دارند، به روش هایی که به طور کامل درک نشده اند و بنابراین مدل سازی آنها دشوار است.

اوپندران می‌گوید: «اینها سیستم‌های پیچیده‌ای هستند و اظهارنظر قوی درباره وقوع ابرطوفان‌های خورشیدی نادرست است.

اوپندران و تیمش یک مدل هوش مصنوعی ایجاد کرده اند که از داده های ماهواره ای روی باد خورشیدی برای پیش بینی طوفان های خورشیدی تا 30 دقیقه قبل از وقوع آنها استفاده می کند. او می‌گوید: نقاط قوت اصلی مدل ما این است که می‌تواند در چند ثانیه پیش‌بینی کند و در هر دقیقه با افق زمانی 30 دقیقه‌ای نتایجی ارائه دهد.

این گروه امیدوار است که مدل نوآورانه‌اش به اپراتورهای ماهواره‌ای، مدیران شبکه برق و شرکت‌های مخابراتی هشدار دهد تا به‌طور موقت سیستم‌های خود را خاموش کنند یا در صورت امکان، ماهواره‌ها را به مدارهای امن‌تر منتقل کنند تا میزان آسیب کاهش یابد.

چنین پیش‌بینی‌هایی می‌تواند در طول افزایش فعالیت خورشیدی مفید باشد که اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) به طور رسمی پیش‌بینی می‌کند که در جولای 2025 رخ خواهد داد. اوج. اما هیچ برآورد رسمی از خسارتی که طوفان های خورشیدی در آن زمان می توانند ایجاد کنند وجود ندارد.

همچنین اطلاعات نادرستی وجود دارد مبنی بر اینکه ناسا از ماموریت کاوشگر خورشیدی پارکر خود برای نجات اینترنت به عنوان وسیله ای برای پشتیبانی از زمین استفاده می کند، که اینطور نیست و پارکر مسئولیت تعریف شده خود را انجام می دهد و قرار نیست برای چنین اهدافی مورد استفاده قرار گیرد.

5858