بررسی هسته داخلی زمین بسیار دشوار است زیرا زیر هزاران کیلومتر سنگ مدفون است، اما مطالعات لرزه نگاری جدید نشان می دهد که آنطور که اکنون فرض می شود فقط یک توپ جامد از آهن نیست، بلکه ممکن است در همه جا خالی از آهن مایع برای آن باشد.

آهن و سایر فلزات سنگین مانند دانه‌هایی که در کف کره‌ی برفی قرار دارند، در سنگ‌های مذاب سبک‌تر فرو می‌روند و در نهایت در هسته زمین متمرکز می‌شوند. اما اینکه آهن دقیقاً چه شکلی خواهد بود، هنوز مورد بحث است.

مدتها تصور می شد که به دلیل دمای بسیار بالایی که در آنجا پیدا می کند مایع است، اما در دهه 1930 دانشمندان با مطالعه امواج لرزه ای ایجاد شده توسط زمین لرزه شروع به کاوش در هسته زمین کردند. با نگاهی به نحوه انعکاس این امواج از حسگرها، می توان فهمید که آنها از چه نوع موادی در مراحل مختلف عبور می کنند. در نهایت، این مطالعات نشان داد که هسته داخلی یک توپ جامد از آهن است.

با این حال، طبق یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه یوتا، هسته داخلی زمین ممکن است در کل سطح آن جنسیت یکسانی نداشته باشد. این تیم از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سیستم نظارت بین‌المللی (IMS)، شبکه‌ای از حسگرهای مستقر در سراسر جهان برای شناسایی انفجارهای هسته‌ای غیرقانونی زیرزمینی استفاده کرد.

آنها امواج لرزه ای 2455 زمین لرزه با بزرگی 5.7 و بالاتر را تجزیه و تحلیل کردند و از آنها برای ترسیم ساختار داخلی هسته داخلی زمین با جزئیات بیشتر استفاده کردند.

الگوی پراکندگی که آنها مشاهده کردند نشان داد که هسته داخلی زمین در اطراف یکسان نیست، و در حالی که تا حد زیادی جامد است، به نظر می رسد حاوی چیزی است که محققان به عنوان بافت نامنظم توصیف می کنند، که نتیجه رشد طول مدت آب و هوا است.

کیت کوپر، سرپرست این مطالعه گفت: ما فکر می کنیم که این بافت با سرعت رشد هسته داخلی مرتبط است. مدت‌ها پیش، هسته داخلی به سرعت رشد کرد، به تعادل رسید، و سپس بسیار کندتر شروع به رشد کرد، و همه آهن جامد نشد، بنابراین مقداری آهن مایع در داخل آن به دام افتاد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که هسته داخلی زمین ممکن است جامد اما متلاطم باشد یا از آلیاژ فوق یونی عجیبی ساخته شده باشد که در حالتی بین مایع و جامد وجود دارد.

به دست آوردن درک بهتر از آنچه در آن پایین می‌گذرد می‌تواند به ما کمک کند درباره تاریخچه سیاره‌مان، نحوه شکل‌گیری و حفظ میدان مغناطیسی محافظ آن بیشتر بیاموزیم، و همچنین می‌تواند به ما در مورد چگونگی قابل سکونت بودن سیارات دیگر به ما کمک کند.

5858