در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، نشستی متشکل از مشاوران سیاسی و مشاوران امنیت ملی از کشورهای مختلف از جمله سه عضو گروه بریکس و ایالات متحده برگزار شد که طی آن مقامات درباره اصول کلیدی دستیابی به صلح در اوکراین بحث کردند. ; در این نشست هیئت اوکراینی خواستار میزبانی نشست صلح جهانی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری اوکراینسکا پراودا، نمایندگان برزیل، انگلیس، دانمارک، اتحادیه اروپا، ایتالیا، هند، کانادا، آلمان، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، آمریکا، ترکیه، فرانسه و ژاپن در این نشست. روز شنبه کپنهاگ به ابتکار و درخواست کیف انجام شد، آنها شرکت کردند.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین با اشاره به این دیدار گفت: هیئت اوکراینی درباره جزئیات طرح پیشنهادی صلح بحث و گفت و گو کرد و تاکید کرد در حالی که جنگ در اوکراین ادامه دارد، این طرح باید بر اساس دستیابی به صلح پایدار باشد. . و صلح عادلانه برای اوکراین».

وی افزود: مشاوران امنیت ملی و مشاوران سیاسی بر موفقیت آمیز بودن این فرمت مشورتی و همچنین بستر مناسبی برای همکاری های بیشتر در قالب برگزاری «اجلاس جهانی صلح» در آینده توافق کردند. شرکت کنندگان در نشست کپنهاگ نیز موافقت کردند که به این فرمت مشاوره ادامه دهند.

طرف اوکراینی مکان هایی را برای برگزاری «نشست صلح جهانی» از جمله در خود کشور یا در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد کرد.

در ماه مه، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، ایده برگزاری «اجلاس جهانی برای صلح» با حضور هر چه بیشتر کشورها را برای اطمینان از حمایت آنها از طرح صلح اوکراین مطرح کرد.

دیپلمات های غربی درگیر در تدارک نشست صلح جهانی امیدوارند چنین نشستی پیش از نشست بعدی ناتو در 11 تا 12 ژوئیه در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی برگزار شود.

به گزارش وال استریت ژورنال، مکان برگزاری این نشست هنوز مشخص نیست، اما سوئد و دانمارک علناً تمایل خود را برای میزبانی چنین نشستی اعلام کرده اند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز از تمایل خود برای میزبانی این رویداد در پاریس خبر داد.

روز پنجشنبه، فایننشال تایمز گزارش داد که مشاور امنیت ملی آمریکا به درخواست دولت اوکراین در روزهای آینده به دانمارک سفر خواهد کرد تا با نمایندگان کشورهای در حال توسعه که حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده اند، دیدار کند. فایننشال تایمز آن را «اعتصاب دیپلماتیک» کاخ سفید خواند.

هند، برزیل و آفریقای جنوبی – از جمله اعضای گروه بریکس – از اعمال تحریم های غرب علیه مسکو خودداری کرده اند و برعکس، از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، این کشورها حمایت های مختلفی از کرملین انجام داده اند.

انتهای پیام